html_5 Skattekisten for krop og sind: Åndedrættet
Back
Mobiltop 1
04.11.2019 | Af: Susanne Graae og Marie Møller Hansen

Skattekisten for krop og sind: Åndedrættet

I denne blog vil vi give dig et rigtig godt og effektivt værktøj til at reducere stressniveauet i kroppen. Åndedrættet.

Artikelbanner 1

Åndedrættet er en skattekiste for krop og sind og er et af de vigtigste stresshåndteringsværktøjer.

Når kroppen er stresset, arbejder nervesystemet i højt alarmberedskab.

Ved at udnytte åndedrættets egenskaber kan du skrue ned for nervesystemets alarmberedskab.

Lær at trække vejret igennem næsen – det virker beroligende på kroppen.

Du skal have et langt og dybt åndedræt – ikke hurtigt og overfladisk.

Brug hele lungekapaciteten - ikke kun øverste del i brystet.

Åndedrættet - sådan gør du:

• Læg dig ned på ryggen, pude under knæene, så lænden finder hvile.
• Hold den ene hånd på maven
• Hold den anden hånd på brystet
• Albuerne skal placeres i underlaget og være afslappede
• Træk vejret roligt ind igennem næsen, tæl til 1-2-3-4-5 sekunder
• Mærk at hånden på maven løfter sig mere end hånden på brystet
• Indåndingsluften skal helt ned i bunden af lungerne.
• Hold vejret i 1-2 sekunder
• Ånd langsomt ud igen, tæl ned fra 5-4-3-2-1 sekunder
• Mærk at hånden på maven sænker sig roligt igen under nedtællingen.
• Gentag i roligt tempo og fokuser på åndedrættet, forsøg at lukke andre tanker ude.

Nervesystemets betydning for stressniveauet

Hvad sker der?

En del af vores nervesystem er det autonome nervesystem. Det er det nervesystem, som vi ikke bevidst kan kontrollere. Dette system regulerer kroppens indre funktioner, som organer, hjerte-/kar kredsløbet og mave/tarmsystemet.

Det autonome nervesystem kan igen opdeles i to modsatrettede systemer:

Sympatiske nervesystem – klar til kamp, stresshormoner produceres
Parasympatiske nervesystem – ro og hvile, genopbygger kroppen

Det sympatiske nervesystem gør dig i stand til at reagere her og nu. Der produceres stresshormoner i kroppen, og du bliver kampklar. Puls og blodtryk øges.

Det parasympatiske nervesystem fremmer ro i kroppen, sænker puls og blodtryk og plejer og genopbygger kroppen.

Der skal være balance imellem disse to systemer, som to vægtskåle, og den balance har vi mulighed for at præge ved bevidst at påvirke det parasympatiske system til at få mere ro i kroppen.

Vi kan aktivt påvirke det parasympatiske nervesystem ved bevidst at bruge åndedrættet med det lange rolige og dybe åndedræt.

Det dybe rolige åndedræt er med til at sænke stressniveauet i kroppen.

Susanne Graae, sygeplejerske, stresscoach, NLP Master og mindfulness-instruktør, og Marie Møller Hansen, fysioterapeut, kostvejleder og sundhedscoach, blogger på Kanal Frederikshavn.


Artikelbanner 2

Flere nyheder

  • Artikelbanner 3
  • Artikelbanner 4
  • Artikelbanner 5
  • Artikelbanner 1
  • Artikelbanner 2