html_5 Dannelseskultur fremfor målinger - mange tak
Back
Mobiltop 1
16.06.2021 | Af: DEBAT-INDLÆG

Dannelseskultur fremfor målinger - mange tak

Peter Noritaka - stolt far til to og faglig stolt lærer i Frederikshavn Kommune - har skrevet dette indlæg: Måles og mærkes...hmmm, et af ordene får et eller andet til at bevæge sig i kroppen. Ordet måles og derefter følgende målbarhed. Det er i den grad tandløst og ikke i trit med en virkelighed, der vender sig i mod målekulturen, fordi den opererer i et felt uden kontekst. 

Artikelbanner 1

Lad os hellere styre hen imod en dannelseskultur, der ikke umiddelbart kan måles. En sådan kultur ses i den nuværende vision for Frederikshavn Kommune, som er fremlagt nu til høring. Den kan blandt andet arbejde med to af de punkter, hvor Frederikshavn Kommune ligger under landsgennemsnittet:

• Andelen af elever med høj faglig trivsel
• Andelen af elever, der oplever ro og orden

I den nuværende vision er der en helt central sætning: Helhedsorienteret blik på barnet og den unge, som kan være med til at bringe vores børn og unge – ja, vores børn i Frederikshavn Kommune - over landsgennemsnittet.

Tænker man virkelig, de bliver bedre af flere målinger? Vi kunne alle starte med at spørge vores egne børn og unge, da der også i den nye vision står, man vil prioritere deres stemme højt.

Det er enormt tomme og fattige ord, når man mener, at elevernes faglige niveau skal svare til landsgennemsnittet. Ja, tallene er ikke for gode – det er indiskutabelt! Men tomheden består i, at man ikke selv er i stand til allerede på nuværende tidspunkt at pege på, hvilke tænder man vil rette op - endda forfine, sætte nye fyldninger i eller måske endda sætte flere tænder i for at opnå en ambitiøs vision, som man vil have det faglige personale og sig selv til at styre efter.

Vi kan alle selvfølgelig nikke genkendende til, at man ønsker at skabe de bedste forudsætninger for, at alle børn og unge får et godt liv. Hvordan kan det blive en tom floskel, når man igen ikke bringer handlinger bag sine egne udmeldinger? Har man ikke blot begået en redundant handling, der fremstår lige så intetsigende, som det man skyder andre i skoen?

Det ville klæde – ja, lad os bare kalde dem modstanderne i disse EM-tider – at søge samarbejdet, spille de andre bedre, vande andres blomster, stå på hinandens skuldre, der kunne fyres et utal af klicheer af sted, men det handler ret beset om at indgå i en ikke blot konstruktiv dialog/proces, men en innovativ dialog/proces, hvor man får hinandens forslag til at være mere og sidste ende til gavn for vores børn og unge, for de fortjener nemlig mere og bedre. De fortjener at være en del af en kommune, hvor man samarbejder om deres bedste. Det vil de uden tvivl komme til at mærke!

Kan vi alle parter det? Så kan de fleste forældre helt sikkert også love, at vi som forældre nok skal sørge for, at vores børn og unge er klar til at komme i skole og modtage god undervisning.

Ja, jeg er også faglig stolt lærer i Frederikshavn Kommune, men det jeg mener i forhold til mit daglige virke, tager jeg selvfølgelig op i de rette fora på min arbejdsplads, sådan som det sig hør og bør.


Artikelbanner 2

Flere nyheder

  • Artikelbanner 3
  • Artikelbanner 4
  • Artikelbanner 5
  • Artikelbanner 1
  • Artikelbanner 2