html_5 BLOG: Brug naturen som hjælp mod stress
Back
Mobiltop 1
21.10.2020 | Af: Susanne Graae og Marie Møller Hansen

BLOG: Brug naturen som hjælp mod stress

BLOG: Naturen kan bruges som en del af behandlingen, når et menneske er stressramt. Naturen og den friske luft gør dig godt. Erfaringen siger dig sikkert også, at en lang gåtur i skoven eller ved havet kan efterlade dig med en følelse af større mental klarhed og friske øjne på udfordringer og bekymringer.

Artikelbanner 1

En kop varm kaffe kan også smage endnu bedre efter en cykeltur i regn og slud. Og vi kan opleve en naturlig træthed efter en dag ude i den friske luft.

Dagligdagens bombardement af indtryk, muligheder og valg kan nemt føre til forvirring, manglende orientering og stress. Det kan naturen give os en pause fra. Netop dét er en af grundene til brugen af naturen som ramme for udvikling, terapi og velvære.

Naturen giver os mulighed for at lægge afstand til de situationer, hvor vores problemer og bekymringer opstår. Den giver mulighed for at se på os selv og hverdagen med klarhed og nye friske øjne.

Undersøgelser viser, at ophold i naturen, eller bare det, at vi kan se natur, betyder, at der sker noget med os både fysisk og psykisk. Vi kan opleve:

• Mindre af stress-hormonet kortisol i blodet
• Ændret hjerterytme
• Lavere blodtryk
• Stærkere immunsystem
• Højere aktivitet af de såkaldte alfa-hjernebølger, som associeres med øget serotonin

Serontin er det stof i hjernen, der blandt andet forbedrer kommunikation mellem hjerneceller. Det spiller blandt andet en rolle, når det handler om at stabilisere vores humør.

Så der sker noget med os, når vi befinder os i naturen. Og når vi betragter den. Vi føler os mere rolige, vores tankemønstre påvirkes i positiv retning, og vores evne til at præstere forbedres.

Naturen kan bruges som en måde at få genopladet vores kognitive evner – for eksempel koncentration, hukommelse og fokus. Et studie fra 2008 undersøger, hvordan forsøgsdeltagere klarer sig i opgaver, der kræver stor koncentration. Nogle skulle løse opgaverne efter en gåtur i naturen, og andre efter en gåtur på en travl gade.

Forsøget viste, at deltagerne, der havde været i naturen, klarede sig langt bedre end de, der havde været på gåtur i byen.

SUMA arrangerer workshops for grupper af medarbejdere i virksomheder, hvor der undervises i stresshåndtering, og hvor naturen er grundlag for aktiviteter som træning i mindfullness, afspænding, åndedrætsteknikker og hvad passende motion for en stressramt er.

Varighed af og indhold af workshop aftales individuelt og tilpasses de enkelte virksomheders behov.

Kilde: Alt om psykologi

Susanne Graae, sygeplejerske, stresscoach, NLP Master og mindfulness-instruktør, og Marie Møller Hansen, fysioterapeut, kostvejleder og sundhedscoach, blogger på Kanal Frederikshavn. Sammen kalder de sig for SUMA.


Artikelbanner 2

Flere nyheder

  • Artikelbanner 3
  • Artikelbanner 4
  • Artikelbanner 5
  • Artikelbanner 1
  • Artikelbanner 2