html_5 - Stort at se resultatet af mange års arbejde
Back
Mobiltop 1
03.08.2020 | Af: Kanal Frederikshavn

- Stort at se resultatet af mange års arbejde

- Det er en meget, meget stor dag for os. Det er den foreløbige kulmination på mange års arbejde. Det har været et strategisk fokuspunkt for Frederikshavn Havn at få etableret et recyclingværft, som havde erfaring med recycling af offshore-enheder, og derfor er det stort, at vi nu ser resultatet af dette arbejde.

Artikelbanner 1

Sådan sagde direktør Mikkel Seedorff Sørensen, Frederikshavn Havn, da han mandag eftermiddag sammen med repræsentanter fra det maritime miljø i Frederikshavn, ombord på W. Klitgaard, sejlede ud til det 477 meter lange konstruktionsskib Pioneering Spirit.

Verdens største konstruktionsskib, som er bygget i Sydkorea, anløb mandag ved middagstid Frederikshavn. Ombord havde det imponerende skib en platform fra Tyra-feltet. Da det ikke er muligt at sejle ind til kaj med det store skib, blev platformen overført til prammen Iron Lady, som så sejlede den indtil kajen, hvor det amerikanske ophugningsfirma M.A.R.S. har base i Frederikshavn.

- Der var naturligt skepsis omkring et recyclingprojekt af denne størrelse i Danmark, da den første aftale med M.A.R.S. blev offentliggjort i september 2015. Hvorfor skulle det kunne lade sig gøre i Danmark, når vi havde de dyreste lønninger, de dyreste anlægsomkostninger og de skrappeste miljøkrav? Netop derfor. Og det holdningsskifte betyder, at der nu er en stor efterspørgsel efter de nye faciliteter i Frederikshavn, fortæller havnedirektøren og fortsætter:

- Det er resultatet af hårdt arbejde fra mange mennesker, og der skal lyde en kæmpe tak til Frederikshavn Kommune, Erhvervshus Nord, COWI, NIRAS og de danske myndigheder - og naturligvis TOTAL, Allseas og MARS, som har realiseret projektet. Danmark har et ansvar som skibsbygger- og olieproducerende nation. Derfor kan vi heller ikke eksportere vores udtjente enheder til tredielande. Her er vi nødt til at tage ansvar, og det er vi nu med til i Frederikshavn.

Når Pioneering Spirit er færdig med denne operation, sejler det kæmpe skib tilbage til Nordsøen for at hente endnu en platform og ankommer igen til Frederikshavn senere i denne uge. Når operationen er afsluttet, forventer man, at 95 procent af platformene bliver genanvendt. Hele denne operation munder ud i, at de to Tyra-felter vil få nye overdele samt nye beboelsesplatforme. Hele opgaven udføres af TOTAL og koster omkring 21 milliarder kroner.

På turen med W. Klitgaard var blandt andre tidligere salgschef Ole Andersen fra MAN Diesel i Frederikshavn, der fortalte, at firmaet i 2007 leverede ni diesel-motorer til Pioneering Spirit. Det var en ordre til cirka 150 millioner kroner.

- På det tidspunkt var det en af de største ordrer i MAN Diesels historie. Vi forhandlede igennem flere måneder med Allseas i Holland. Derfor er det fantastisk nu at se skibet her i Frederikshavn. Det er unikt, smiler Ole Andersen.

Otte af de ni motorer er 20-cylindrede. De udgør tilsammen 95.000 kW.


Artikelbanner 2

Flere nyheder

  • Artikelbanner 3
  • Artikelbanner 4
  • Artikelbanner 5
  • Artikelbanner 1
  • Artikelbanner 2